Sunday, October 16, 2011

Kisah jiwa tidak cool

Kisahnya...
Jiwaku bosan hari ini.
amat.


Mungkin.
atau tiada mungkin sebenarnya.


Menjadi tabiat manusia itu hanya gembira
bilamana apa yang disukakan itu terjadi
Maka melonjaklah ia gembira di hati tak terperi
senyum sampai ke telinga juga sampai terlupa diri.


Andai perkara itu terjadi yang mana ia tidak disukai
sudah tentu dahi licin juga tetap nampak garisannya
berbaris- baris tambah kedutan


Ya.
Itulah manusia.
Aku teringin benar menjadi manusia yang dikatakan dalam bahasa orang putih, COOL.


Ya
Cool
Adakah COOL itu sebenarnya sifat atau perbuatan?


Adalah menjadi sangat hebat jika seorang itu seorang yang COOL
tapi bagaimana sebenarnya rasa menjadi seorang yang dianggap COOL?


Tanggapan ku begini.
Tidak mungkin benar juga tidak mungkin salah.
Sekadar pandangan peribadiku yang lahir dari hati
Aku katakan manusia COOL ini seorang yang malas nak amik port. atau
kata Melayu nya, malas nak ambil tahu secara lebih lanjut dan
tak mahu memanjang-manjangkan cerita atau
malas nak kecoh
dan yang aku pasti
COOL itu manusia yang amat penyabar kerana jiwanya menentang tindak balas emosi normal seorang manusia
Jadi, pada aku yang normal atau ayat yang tepat sekali manusia gila sensitif,
aku amat tabik pada manusia- manusia COOL kerana mampu menahan nafsu amarah yang hebat.


Tahniah. anda manusia hebat.


Terkadang aku terfikir.
aku yang manusia ini yang sedang belajar untuk bersabar dan menjinakkan nafsu amarahku
amat terseksa juga. 
jiwa itu sakit melawan perkara yang tidak menjadi rutin.


itu lah.
mungkin itulah perasaan ku sekarang.
mana ada manusia akan suka bila sesuatu yang tidak ia sukai terjadi keatasnya
Jawapan ku
pelik.
Kemudian jawabku, tenang, sabar.
Tuhan sedang menduga mu.
selamat.--

No comments:

Pengkongi SECRET