Monday, June 06, 2011

.P.E.R.A.S.A.A.N. tanda .S.O.A.L.


Tetiba Secret terfikir.

Ya.
Ter- fikir.
iaitu sesuatu yang terlintas di fikiran
Tidak merancang untuk difikirkan.

Hidup ni penuh kemewahan
Kemewahan yang diingini
yang pasti memuaskan hati

Tetiba terfikir
Kenapa aku perlu ada apa yang orang lain ada?

Mereka mahu

Memang aku teruja
bagai ingin juga menikmati kegembiraan yang dirasa
Dulu aku berkobar
sangat
dan
sangat teruja

dan di saat aku ter- fikir itu
aku rasakan bagai sesuatu yang berat dengan tiba- tiba hilang

Ya
hilang.

dan perasaan itu
ringan

Ya
ringan.

dan jawapan terakhir ku

kenapa aku perlu ada apa yang mereka ada.

ia tidak menjadi keperluan pun.
mungkin ini dinama yang diduga
perasaan ingin yang bukan lahir dari hati yang ikhlas
suatu perasaan yang sekadar mana mahu meletakkan diri sama dengan mereka

Mungkin juga
ia satu tingkatan yang mahu membawa aku ke satu arah yang luar biasa
ya.
teruja itu perasaan yang luar biasa.

Alhamdulillah.
Mujur juga kerana istilah ter- fikir itu.

Minda pemikiran yang selama ini aku anggap rasional
menjadi lebih rasional
mengapa aku perlu jadi seperti mereka
ya bukan?

tak perlu
kerana di saat ini aku mampu berfikir
bahawasanya ia suatu yang tidak perlu dan bukan menjadi keperluan ku
jadi
mengapa aku perlu jadi seperti mereka?
tak perlu punya apa yang mereka punya.

ya
tak perlu.

kerana
teruja ku
bukan itu.

teruja ku lebih tertumpu pada apa yang tak nampak
merasa ingin dihargai
bukan dipuji

Ya
dihargai

Rasa ingin dihargai
Merasakan ingin mengatakan aku menangis hari- hari tanpa ketahuan
Ku ingin merasakan yang apa aku lakukan tanpa diberitahu
Tetap dihargai.
Tanpa perlu aku mengatakan sikit pun apa yang aku lakukan

Ya
aku benci
Benci untuk mengatakan apa aku telah buat
Apa aku korban kan.
Apa sahaja.

Ya
Kerana aku bosan
Bosan bila mana aku mengatakan apa aku rasa
apa aku korban kan kepada sesiapa
tapi malang
kata ku diibarat seperti iklan TV yang tersilap waktu siaran
yang memberi iklan pada golongan sasaran yang salah
Perlaburan yang bermodal tinggi
tapi hasilnya tiada.

Cukup lah.
cukup
sekali sudah.

Aku bosan
Bosan berkata- kata.

hati aku terluka sudah

Bukan aku tak pernah memberi buku panduan diri ku
itu yang buat aku marah.
kecewa.
bosan.

Kenapa
'Orang lain', boleh saja diturutkan buku panduan yang sentiasa berubah?
sedangkan aku,
buku panduannya masih tetap, tiada berubah

dan
itu kau mahu aku tahan, faham
sedang kau membuat sesuatu yang lain pada orang lain

Bosan

Ya
aku bosan

Aku bosan bersabar
dan aku telah meletakkan diri aku di luar zon sabar
iaitu di zon tiada pengharapan terhadap sesuatu

Faham?

Maksud
Zon pengabaian

Iaitu
aku tidak perlu rasa apa- apa untuk kau
kerana kau tak reti dan
mungkin besar jawapan kau
kau tak pernah pun rasa nak menghargai aku

itu
aku rasakan selama ini

cukuplah
aku bukan sesiapa

dan
untuk diri aku
adalah lebih baik
untuk aku melepaskan diri aku dari rasa perlu dihargai

sudahlah
cukuplah
aku bosan

aku perlu melepaskan perasaan ini jua.

ia suatu perjalanan panjang dalam kronologi perasaan.





No comments:

Pengkongi SECRET